tiistai 13. tammikuuta 2015

Vantaa perusmatka 2.6.2013

Koska muutamaa viikkoa aikaisemmin kisattu puolimaraton antoi rohkaisevia tunteita tulevia kisoja varten oli myös Vantaalla odotukset erittäin korkealla. Keli oli helteinen joten palella ei ainakaan tarvinnut. Edellis vuodeta poiketen olin valinnut matkaksi perusmatkan kun viime vuonna kisailtiin sprintissä. Matkoina siis tulisi olemaan uintia 1500m, pyöräilyä 40km ja juoksua 10km. Kisaan ilmoittautumisen jälkeen oli aika viedä pyöräily ja juoksu kamat paikoilleen. Samalla pyörään ja kypärään kiinnitetään numerotarrat jotka on saanut ilmoittautumisen yhteydessä, minä vaan en löytänyt niitä mistä ja siinä paniikissa koko touhu unohtui hyvin nopeasti. Kisa alueelle tulimme hyvissä ajoin joten ehdimme kierrellä myytikojuja koska olin uuden kisa-asun tarpeessa. Vanhan ollessa niin tiukka olin päättänyt hankkia tälle kaudella uuden. Ja perinteiseen tapaan ekaan tri kisaan täytyy olla jotain uutta ja testaamatonta joten olkoon se nyt sitten uusi kisa-asu.
Uusi kisa lookki
Olin edellisenä talvena tarrannut mukaani jalkapalloijan joka tuntui alkavan olla kyllästynyt siihen pallon potkimiseen. Siispä treenikauden aikana olin hiljalleen houkutellut häntä mukaan katsomaan minun kisoja ja olihan hän lupautunut jopa kokeilemaan yhtä lyhyttä kisaa tänä vuonna. Joten siihen touhuun tarvittiin myös hänelle märkäpuku joka sattui löytymään sopivasti samasta kojusta.

Ylpeä uuden märkkärin omistaja Tiina

Kello käy ja tuli aika suunnata kohti kisainfoa jonka jälkeen onkin aika vetää märkkäriä päälle ensimmäistä kertaa tänä vuonna.


Ajanotto sirua kiinnittämässä

Jälleen kerran järveen odottamaan starttia

Tässä lähdetään jo toiselle kierrokselle

Uinti itsessään ei sujunut täysin kuten olisin halunnut. Ehkä lähdin vetämään liian lujaa ja siksi kädet väsyivät aikaiseen ja tulos jäi heikoksi. Urheilukellon GPS näyttää uidessa matkaksi mitä haluaa mutta kyllä se matka oli vain 1500m.

Märkäpuku äkkiä pois päältä
Uinnin päätyttyä oli pieni juoksu vaihtoalueelle ja juoksun aikana märkkäri riisuttiin lanteille asti. Varsinkin ekan kisa uinnin jälkeen kun tulet rantaan ja tulee äkillinen asennon ja lajin muutos niin se saa pään ihan totaalisen sekaisin. Tasapaino meinaa pettää muutamilla ekoille metreillä mutta nopeasti se siitä tasaantui.
Siirtymään kulunut aika


Ja polkemaan
Olin talven aikana hankkinut myös uuden pyöräilykypärän tuon uuden kisa-asun lisäksi niin olihan minulla parikin uutta varustetta testattavana.

Jopa ihan virallinen kisakuva löytyi minusta

Pyöräily suoritettu ja matkalla vaihtoalueelle
Pyöräilystä juoksuun kulunut aika

Pyöräily
 Pyöräily ei myöskään sujunut niin hyvin kuin olisin toivonut, reitti on vaan jotenkin raskas polkea ja se poljettiin lisäksi neljänä kierroksena. Jalat menivät hapoille mutta silti oli poljettava loppuun asti.


Nyt on jo raskasta

Vielä viimeiset metrit

Mitalli kaulassa on kiva olla

Juoksun data

Juoksu viimeistään oli todellinen pettymys. Reitti oli ollut erittäin rankka ja helteinen päivä ei helpottanut yhtään kisaamista. Kokonaisaika kisalle oli 2h 54min 39sek joka oli paljon enemmän mitä olin haaveillut, kisasta siis jäi vähän paha mieli mutta toisaalta se opetti että liikoja ei kannata odottaan. Mutta ainahan voi parantaa seuraavassa kisassa joka odottikin jos parin viikon päästä Nastolassa ja sinne minä sain Tiinan mukaan kokeilemaan sprintti matkaa kun itse kisailin perusmatkalla myös siellä. Loppusijoitus oli 106/137.